Porozmawiajmy o wędrownictwie! Azymut na Złaz OH-y 2023
Autor: Redakcja
Każdy złaz instruktorski ma potencjał na bycie twórczym czasem, na którym wszyscy możemy zyskać – i osobiście, i jako cała Organizacja.
Tegoroczny Złaz porusza kilka, naszym zdaniem szczególnie ważnych tematów – wędrownictwa oraz stopni i sprawności. Chcemy więc pomóc Wam, Drodzy Instruktorzy, w jak najlepszym przygotowaniu się do Złazu od strony merytorycznej.
Jeśli jednak nie wybierasz się na tegoroczny Złaz, albo nawet nie jesteś instruktorem OHy ZHR, to i tak znajdziesz poniżej dużo wartościowych treści.
Udanej lektury i do zobaczenia nad Pilicą!
Atlas kompetencji
Jak pracować z ATLASEM KOMPETENCJI w szkołach instruktorskich, na kursach i komisjach?
Hm. Marcin Mucha, obecny Naczelnik Harcerzy, a do niedawna szef Centralnej Szkoły Instruktorskiej, wyjaśniał niedawno na łamach Azymutu założenia Atlasu. Będzie to dla Was świetny wstęp przed pracą w grupie!
Natomiast sam Atlas został po części opisany w oparciu o Wiedzę Zuchmistrzowską (a dokładniej mapa Stosowania metody harcerskiej – metodyka zuchowa), którą na Azymucie opisał phm. Kacper Borkowski.
Sprawności
Biegłość wędrownika w określonej dziedzinie – SPRAWNOŚĆ czy SPECJALIZACJA? Jakich obszarów mają dotyczyć? Jak je zdobyć i wykorzystywać?
Zdaniem śp. pwd. Jakuba Górniaka to właśnie brak specjalizacji i systemowego nabywania odpowiednich umiejętności są jednymi z głównych powodów obecnego (słabego) stanu wędrownictwa. W swoim tekście podaje kilka propozycji na to, co możemy zrobić lepiej.
Jeśli chcesz posłuchać o sprawnościach, oraz poznać przebieg reformy tego narzędzia na przestrzeni lat, to zachęcamy do odsłuchania wywiadów z hm. Kajetanem Kapuścińskim:
Z wędrownikami działamy inaczej, niż z harcerzami, ale może jednak byłoby możliwe kopiowanie niektórych systemów? Na przykład opieranie programu o sprawności? Albo wręcz całych prób!
Harcerz Orli
Cel czy droga? Jak pracować z próbami indywidualnymi na stopień HO? Czy jest to ścisła umowa, czy czas na próbowanie i popełnianie błędów?
Harcerz Orli był chyba najbardziej dyskutowanym i budzącym kontrowersję tematem poprzedniego Złazu. A tak się składa, że niedawno mogliśmy posłuchać hm. Kajetana Kapuścińskiego, opowiadającego m.in. o owocach wspomnianych dyskusji, jak i o trwających pracach zespołu ds. reformy stopni!
Jak pracować z indywidualnymi próbami na stopnie, możecie usłyszeć w ostatniej rozmowie azymutu z hm. Markiem Gajdzińskim.
Harcerz Rzeczpospolitej
HR jako harcerskie świadectwo dojrzałości. Co zrobić, żeby harcerze szli do matury z HR? Czy tak powinno być?
Można powiedzieć, że na tegoroczne DMB zrobiliśmy swoisty happening. Na czym on polegał? Na pokazaniu KIM JEST HR.
Zapraszamy Was również do obejrzenia serii filmów “Jutro HR”, podczas których phm. Michał Radziwiłł wprowadza widzów w zagadnienie stopnia Harcerza Rzeczypospolitej.
Ponoć jedna dobra książka, może odmienić całe życie! W takim razie dobrze się składa, bo hm. Jakub Sabak wraz z KHR WHHy “Grochów”, przygotował dla nas tych książek już osiemnaście! (Część #1 i część #2)
Naramiennik
Co powinien oznaczać NARAMIENNIK WĘDROWNICZY? Jak go zdobyć? Gdzie jest jego miejsce w procesie zdobywania stopni? Jakie są podstawowe techniki wędrownicze?
Na te właśnie pytania planujemy znaleźć odpowiedzi w trakcie Złazu. My natomiast już teraz możemy dać Wam propozycję phm. Michała Topolskiego na naramiennik wędrowniczy w 3 tygodnie!
Nowy Model
Wędrownictwo NA NOWO. Odwaga myślenia! Zupełnie nowy model pracy z osobami w wieku wędrowniczym.
Na wstępie zapraszamy Was do odsłuchania webinaru hm. Wojciecha Przybylskiego, opowiadającym m.in. o propozycji zmiany sposobu organizacji oferty wędrowniczej. Esencją proponowanej reformy jest zmiana w tym zakresie, wzorem FSE przenoszącą ciężar tego pionu z drużyn na hufce.
Po części w kontrze do tego webinaru zapraszamy Was do przeczytania tekstu pwd. Macieja Mazana, który wyjaśnia szczegóły działania Młodej Drogi FSE, będącej inspiracją dla proponowanej reformy.
Phm. Jakub Kuciak pokazuje natomiast, że da się stworzyć coś na styku klasycznej drużyny wędrowników, szczecińskiej szkoły kadr i Młodej Drogi FSE. Poznajcie system wędrowników etatowych i gościnnych.
Instruktor Wędrowniczy
Kim jest INSTRUKTOR WĘDROWNICZY? – Rozwój kadr wędrowniczych. Kursy metodyczne.
Jaki jest przeciętny drużynowy wędrowniczy? Jaki typy metodyków wędrownictwa możemy wyróżnić? Nad tym tematem pochylił się phm. Jakub Kuciak.
A skąd brać drużynowych wędrowników? Teza hm. Jana Kamińskiego głosi, że najlepiej to wprost z kadr drużyn harcerzy.
Program
Jak DZIAŁAĆ z wędrownikami? Jednostki specjalizacyjne, pole służby, HAU i 4 Generałów itp.
Co robić z wędrownikami, a czego nie robić? Odpowiadają na te pytania te dwa kultowe już teksty hm. Jana Kamińskiego.
Poznajcie również propozycje programowe na pracę z wędrownikami w Zastępie Zastępowych czy Starszyźnie drużyny:
- O pracy z wędrownikami w drużynie harcerzy – phm. Bartosz Skonieczny
- Jak działać z wędrownikami, nawet gdy nie masz na to czasu? – phm. Jakub Kuciak
Jest jednak jeden temat nadający się wprost idealnie do pracy z wędrownikami, a niestety wykorzystywany w bardzo mały stopniu. Współpraca zagraniczna! Opowiada o niej hm. Bartłomiej Bajda.
Przesyłamy Wam również kilka propozycji wędrowniczych form pracy: gotowanie, wędrowanie, gry i dyskusyjny klub filmowy, oraz pakiet zimowych form pracy.
A na koniec zapraszamy Was do odsłuchania webinaru hm. Marcina Muchy pt. Kryzys rozwojowy wędrownika – o potrzebach psychospołecznych.
- Zapoznacie się w nim z różnymi koncepcjami dotyczącymi psychologii rozwojowej.
- Poznacie potrzeby psychiczne, fizyczne i społeczne chłopców na różnych etapach rozwoju.
- Zrozumiecie pojęcie kryzysu rozwojowego wraz z jego pozytywnym i negatywnym przejściem, koncertując się na „wieku wędrowniczym”.
Zdjęcie z nagłówka: Złaz OHy 2022 w Swarzędzu
Zastęp służbowy oddelegowany do poszukiwania artykułów w wartościowych miejscach, wypytywania władz o praktyczne porady oraz znajdowania odpowiedniego cytatu na dowolną okazję.
Fajnie że się dzieją rzeczy