Przejdź do treści

Webinary ze złazów OH-y

Udostępnij:

Webinary ze złazów OH-y

W ostatnich latach, złazy Organizacji Harcerzy ZHR poprzedzają wykłady online, mające na celu lepiej przygotować uczestników do dalszych pracy na żywo. Doceniając ich wartość i zawarte w nich treści, zebraliśmy je dla Was w jednym miejscu. 

Poniżej znajduje się lista alfabetyczna, a dalej wszystkie webinary wraz z linkami i opisami podzielone na poszczególne złazy.

Złaz OH-y WERWA 2023

Złaz miał miejsce w Zakościelu w terminie 24-26.11.2023 r. Głównym jego tematem było wędrownictwo, dlatego przedzłazowe webinary poruszały tematy rozwoju psychofizycznego, potrzeb i rozwiązań środowiskowych i systemowych dla wędrowników. Opisy webinarów pochodzą od organizatorów złazu.

Playlista z wszystkimi webinarami na Youtube.

[YouTube] Jakie są wstępne założenia reformy wędrownictwa? O co chodzi z programem 15+? – hm. Wojciech Przybylski
Wędrownictwo ZHR jest od kilkunastu lat w głębokim i konsekwentnym kryzysie. Mimo kolejnych heroicznych prób reanimacji nie udało się „ożywić” obecnego modelu. W dodatku wędrownictwo ZHR nigdy nie rozwinęło się w dojrzałą gałąź metodyczną (w tym pionie najwięcej zależy od samego drużynowego i jego pomysłu na drużynę). Obecnie zdecydowana większość harcerzy 15+ nie jest objęta metodą wędrowniczą, a często w ogóle żadnym spójnym systemem wychowawczym. Skoro ograniczenia obecnego modelu są krytyczne i kolejne kosmetyczne lub personalne zmiany nie powodują przełomu, dużo bardziej sensownym podejściem jest „wymyślenie wędrownictwa na nowo”. „Na nowo” nie oznacza, że wszędzie i w każdym wymiarze (nikt nie chce rewolucji w zakresie naramiennika wędrowniczego), chodzi m.in. o sposób organizacji oferty wędrowniczej, rozumianej jako system wychowawczy dla osób 15+. Esencją proponowanej reformy jest zmiana w tym zakresie, wzorem FSE przenosząca ciężar tego pionu z drużyn na hufce.

[YouTube] „Lepszy wędrownik w garści niż następca na dachu” Jak nie stracić z oczu celu jakim jest wychowanie? – hm. Mateusz Wojciechowski
W ramach webinaru między innymi:

  • o tym czy można przekazać harcerza do wędrowników jak zucha do harcerzy,
  • jak wartość niesie dobrze działającą drużyną wędrowników, 
  • czy można pracować  z kadrą metodą wędrowniczą,
  • wspólnota ludzi jako podstawa metody.

Wszystko oparte o przykład środowiska Szczecińskich Ósemek, które od 6 lat prowadzi sprawnie działającą drużynę wędrowników.

[YouTube] Jak idzie reforma stopni? Owoce poprzedniego ZŁAZU – hm. Kajetan Kapuściński
Ten webinar będzie się różnił od innych ponieważ nie będzie się skupiał stricte na wędrownictwie – a będzie raczej próbą pokazania braci instruktorskiej jak się ma, jak idzie i gdzie jest reforma stopni harcerskich, którą wspólnie rozpoczęliśmy na poprzednim złazie i do prowadzenia której się zobowiązałem. W czasie spotkania postaram się omówić to jak wygląda nasz zespół, jaki proces przyjęliśmy i gdzie doszliśmy – a także co robimy teraz i co planujemy robić w ramach reformy najbliższym roku harcerskim. Będzie to okazja zarówno do zainspirowania się i zrozumienia w jaki sposób możemy prowadzić duże zespoły projektowe w naszej organizacji jak i do dalszej dyskusji na temat przyszłości systemu stopni harcerskich. Przewiduję 30 min. prezentacji, a następnie drugie tyle czasu na pytania i odpowiedzi.

[YouTube] Kryzys rozwojowy wędrownika – o potrzebach psychospołecznych – hm. Marcin Mucha
Podczas webinaru:

  • zapoznamy się z różnymi koncepcjami dotyczącymi psychologii rozwojowej,
  • omówimy potrzeby psychiczne, fizyczne i społeczne chłopców na różnych etapach rozwoju,
  • zdefiniujemy sobie pojęcie kryzysu rozwojowego wraz z jego pozytywnym i negatywnym przejściem,
  • koncertując się na „wieku wędrowniczym” sprawdzimy, które z naszych metod pracy są adekwatne.

Produktem naszego warsztatu będzie tabelka rozwojowa, która będzie stanowiła ściągę do pracy z harcerzami w różnym wieku 🙂

Złaz OH-y ITERVM 2022

Złaz miał miejsce w Swarzędzu w terminie 11-13.11.2022 r. Tematem wszystkich warsztatów złazowych były stopnie harcerskie i wędrownicze oraz zbudowanie założeń do ich reformy. Dlatego przedzłazowe webinary poruszały tematykę: etapów rozwoju psychofizycznego, narzędzi pracy nad sobą, rozwoju duchowego i kształtowania postaw oraz założeń metodyki stopni.

Opisy webinarów pochodzą od organizatorów złazu.

Playlisty z wszystkimi webinarami na  Youtube i Spotify

[YouTube / Spotify] Etapy rozwoju w kontekście zdobywania stopni – hm. Michał Markowicz

  • Etapy dojrzewania od noworodka po dorosłego.
  • Potrzeby, możliwości i zainteresowania rozwojowe w poszczególnych etapach dojrzewania objętych oddziaływaniem harcerskim (z uwzględnieniem podziału ze względu na kolejne etapy edukacyjne – szkoły podstawowe i średnie).
  • Zasada przypisania stopni do wieku i wynikająca z niej specyfika poszczególnych stopni. 

[YouTube / Spotify] Model osobowości w kontekście pracy nad sobą – hm. Marek Gajdziński

  • Temperament (ekstrawersja i stabilność emocjonalna) – czy jesteśmy w stanie i powinniśmy, a jeśli tak to, czy możemy nad nim pracować? 
  • Silny i dobry charakter (sumienność i ugodowość) – na jakie cechy wskazuje Prawo Harcerskie i jak możemy nad nimi pracować? 
  • Intelekt (otwartość na doświadczenie)- jak harcerstwo może wspierać szkołę?

[YouTube / Spotify] Nawyki – hm. Marcin Mucha

  • Natura nawyku. 
  • Jak pracować nad wytworzeniem pożytecznych nawyków i jak pozbyć się szkodliwych?

[YouTube / Spotify] Postawy i cnoty – hm. Jarosław Cichoń

  • Postawy jednostkowe i uogólnione.
  • Na jakie postawy wskazuje Prawo Harcerskie? 
  • Jak pracować nad kształtowaniem postaw?

[YouTube / Spotify] Rozwój duchowy w stopniach – ks. hm. Radosław Jurewicz

  • Rozwój duchowy w próbach indywidualnych na stopnie. 
  • Rola drużynowego i rola duszpasterza.

[YouTube / Spotify] Metodyka stopni – hm. Andrzej Jaworski

  • Stopnie jako narzędzie metodyczne i do czego ono służy?
  • Dlaczego stopnie nie są nadawane, lecz zdobywane?
  • Jednolite i obowiązkowe wymagania dotyczące wiedzy i umiejętności harcerskich -jaką rolę pełnią w systemie?
  • Indywidualna próba na stopień – rozwojowy sens zadań próby i jak je formułować?
  • Biegi harcerskie i próby końcowe – czy są potrzebne i jaką mają pełnić rolę?

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *