Konstytucje zastępów – mechanizm gry na 3 maja
Autor: Lech Pastwa
Mechanizm “konstytucji zastępu” w grze, który chciałbym wam dziś przedstawić, ma na celu wzbudzenie w uczestnikach refleksji nad sensem państwa i jego ustroju. Został on wymyślony przez mojego następcę, Filipa Manijaka, na podstawie ustrojów z Cywilizacji VI i udoskonaliliśmy go razem na potrzeby gry drużyny 3 maja 2021 roku.
Konstytucje zastępów można “dołożyć” do niemal dowolnej gry między w miarę równolicznymi zastępami (albo innymi patrolami). W naszej grze harcerze mogli zdobywać wymyśloną walutę za wykonanie konstrukcji pionierskich i zadań na sprawności, ale ponieważ pierwszym zadaniem było ustalenie konstytucji, to wszystkie zadania musieli wykonywać na określonych wspólnie zasadach, zapisanych właśnie w niej.
Sprawdzone przez nas elementy konstytucji
- Nazwa Państwa – nie ma żadnego znaczenia praktycznego, ale daje ujście kreatywności chłopaków
- Hymn Państwowy – tak samo jak wyżej, chociaż można to wykorzystać jako motywację do nauczenia się w zastępach nowej piosenki
- Forma sprawowania władzy – w naszej instrukcji poniższe opcje oznaczone były gwiazdką z dopiskiem “niepotrzebne skreślić”
- Dyktator – jedna osoba podejmuje wszystkie decyzje, trzeba wpisać do konstytucji jej imię i nazwisko
- Demokracja bezpośrednia – każda decyzja podejmowana przez wszystkich za pomocą głosowania
- Demokracja przedstawicielska – na początku wybierane są 3 osoby, które będą podejmować decyzje w imieniu wszystkich
- Ustrój gospodarczy – również jeden z trzech do wyboru
- Socjalistyczny – wszystkie zarobione pieniądze i zakupione towary są wspólne, wszystkie wydatki muszą być zaakceptowane przez władzę
- Pośredni – obywatele wpłacają do wspólnej kasy podatek 20% od każdego dochodu, wydatki z kasy na wspólne towary muszą być akceptowane przez władzę, można kupić własny towar z własnych pieniędzy
- Kapitalistyczny – każdy ma własne pieniądze, sam wszystko kupuje i tylko on może korzystać z zakupionych towarów
- Dozwolony Czas Pracy:
- od 30 minut do 45 minut na godzinę
- od 45 minut do 55 minut na godzinę
- od 55 minut na godzinę
Zasady naszej gry
- Na początku każde państwo musi rozpalić ognisko, ustalić i spisać swoją konstytucję (powyżej)
- Wygrywa państwo, które wypracuje najwyższy Produkt Krajowy Brutto (PKB) – będzie mieć najwięcej maniak coinów [czyli waluty naszej drużyny, nazwanej od ksywki Filipa]
- Złamanie konstytucji skutkuje karą finansową nałożoną przez Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości (MTS, czyli kadrę)
- Granica państwa to okrąg w promieniu 10 metrów od ogniska, jeśli ognisko zgaśnie, państwo upada, a wszystkie pieniądze jego obywateli przejmuje MTS
- Wszyscy obywatele mogą wykonywać zadania i kupować towary zgodnie z konstytucjami swoich Państw
- Cennik zadań [nasze opierały się o pionierkę i sprawności, ale oczywiście możecie wstawić tu zadania, które będą odpowiadać na wasze potrzeby]:
- naręcze drewna do ogniska MTS – 20 maniak coinów
- zaszyfrowanie wiadomości (min. 50 znaków)- 10 maniak coinów
- zrobienie zadania na sprawność * – 100 maniak coinów
- zrobienie zadania na sprawność ** – 200 maniak coinów
- zbudowanie masztu z żerdzi – 150 maniak coinów
- zbudowanie schodów do masztu – 150 maniak coinów
- zbudowanie prostej półki – 250 maniak coinów
- zbudowanie stojącego krzyża – 150 maniak coinów
- zbudowanie ławki – 150 maniak coinów
- zbudowanie stojaka na proporce – 300 maniak coinów
- Cennik towarów
- gwóźdź – 2 maniak coiny
- żerdź- 10 maniak coinów
- 1 łokieć linki – 1 maniak coin
- piła płatnica – 20 maniak coinów
- piła ramowa – 25 maniak coinów
- siekiera – 20 maniak coinów
- młotek – 15 maniak coinów
- świder – 80 maniak coinów
- Zakupione towary można odsprzedać po dowolnej cenie innym państwom.
Podsumowanie
Mechanizm konstytucji sprawił, że zwykła gra gospodarcza stała się znacznie ciekawsza. W trakcie pojawił się problem zmiany ustroju gospodarczego czy zmiany dyktatora, których zasady gry nie przewidywały, ale dzięki temu zastępy razem z kadrą mogły same się nad tym zastanowić i wypracować sposób, na który wszyscy się zgadzają. Po zakończeniu gry mogliśmy przy ognisku przedyskutować wady i zalety 3 najpopularniejszych systemów sprawowania władzy i 3 ustrojów gospodarczych, które zastępy sprawdziły w praktyce. Pojawiła się refleksja, że w normalnym działaniu zastępów mamy socjalistyczną wspólnotę z dyktaturą zastępowego i maksymalnym możliwym czasem pracy, ale czy ten ustrój sprawdza się w rzeczywistym Państwie? Mam poczucie, że dzięki temu chłopaki trochę lepiej zrozumieli sens i wartość święta konstytucji 3 maja i konstytucji w ogóle.
Na koniec, tradycyjnie już, zachęcam do samodzielnych eksperymentów z przedstawionym mechanizmem gry i komentowania, jeśli macie jakieś pytania, uwagi albo refleksje.
zdjęcie w nagłówku: Jakub Proszowski
Złośliwi w polu „funkcja” wpisują mu „wszystkie”. Założył 301 WGZ-ów „Strażnicy Starodębu” (2006-2010), potem prowadził referat, hufiec, chorągiew, a w końcu reaktywował VIII RwDH-y (2018-2021). Obecnie przewodniczący Komisji Instruktorskiej Podkarpackiego Namiestnictwa Harcerzy ZHR. Lubi las i wędrówki, nie lubi chipsów. Pozory mylą. Prywatnie jest żonaty, wielodzietny, a czasami również niesamowity.