Gra na wędrówkę: Palambury
Autor: Marcin Gierbisz
„P” – popularny początek przeróżnych pojęć, powiedzeń, przysłów, przemówień, proklamacji, porzekadeł. Próba przekazania (podczas pojedynku, potyczki) przeróżnych podpowiedzi przez „P” początkowanych – pozostając problematycznym – pierw przeraża, później po prostu powoduje przyjemność. Pogralibyście? Próbować powinniście… ale nie każdemu się to uda.
Po grze „Kontakt” proponujemy jeszcze jedną grę na wędrówkę – kalambury, gdzie wszelkie podpowiedzi mogą składać się jedynie ze słów rozpoczynających się na literę „P”.
Przebieg
Jeżeli nigdy nie graliście w kalambury, to postaram się nakreślić Wam zasady rozgrywki:
1. Dzielicie się na dwie drużyny. Każda drużyna przygotowuje zestaw haseł (na przykład dziesięć) dla drugiej drużny. W tym wypadku hasła nie mogą zaczynać się na P. Hasło – w opcji dla początkujących – może być jednym słowem, ale może też składać się z kilku słów.
2. Członkowie każdej drużyny na przemian losują hasła (przygotowane przez drużynę przeciwną) i próbują przedstawić je swojej drużynie w określonym czasie (np. 2 minuty). W tym wypadku używają tylko słów na „P”. Jeżeli drużyna odgadnie hasło w określonym czasie – zdobywa punkt. Jeżeli przedstawiający użyje słowa, które nie zaczyna się na „P” – nie może już dalej przedstawiać hasła i jego drużyna nie zdobywa punktu. Druga drużyna pilnuje poprawnego przebiegu rozgrywki.
3. Kto ma więcej punktów, gdy skończą się hasła do przedstawiania – wygrywa.
Pomoc początkującym
Zasady proste. A co jest trudne? Samo przedstawianie! Stąd warto znać kilka słów-wytrychów, które ułatwią komunikację przedstawiającego z jego drużyną.
Poniżej pomocnicze zwroty (które – oczywiście – można też zastąpić innym pasującym słowem na P):
Przewiń – gdy chcesz, by gracze podali inne słowo z tej samej kategorii
Poprzednie – gdy coś blisko hasła już padło, ale gracze poszli w złą stronę
Podobnie – gdy gracze są na dobrym tropie, ale np. odmiana jest nie ta
Przeciwnie – pomocne gdy, łatwiej opisać przeciwieństwo niż samo hasło (np. podpowiedzią do hasła „kot” może być „pies przeciwnie”)
Jak w każdej innej formie tej gry – nie zawsze liczy się dokładne przedstawienie, czasem wystarczy naprowadzić na skojarzenie przynajmniej jedną osobę z naszej drużyny.
Dobrego wędrowania i przyjemnego pogrywania!
Był w miejscach i widział rzeczy: założył gromadę, prowadził szczep oraz hufiec; w międzyczasie wspomagał referat zuchów i działał w Wydziale Zuchowym. Nie jest już instruktorem ZHR. Ale co zobaczył, to opowie.