Jak pracować z zuchami w kwestiach religijnych?
Autor: Damian Kaletka
W naszej organizacji rozwój religijny trwa na wszystkich trzech pionach, zaczynając już od najmłodszego zucha, kończąc na wkraczającym w życie dorosłe wędrowniku. U harcerzy i wędrowników można w łatwy i prosty sposób pogłębiać ich wiarę i przedstawiać kwestie religijne bezpośrednio. Jak natomiast robić to u zuchów?
W pracy z zuchami przekaz merytoryczny musi zostać ubrany w ciekawą formę, taką, która wciągnie zuchy i zmotywuje je do działania. Najprostszą pomocą, jaką możemy wykorzystać jest tablica pryzmat. Zuchy w gromadach uwielbiają ze sobą rywalizować w ilości zdobytych sprawności czy posiadanych gwiazdek. W książeczce sprawności zuchowych znajdziemy kilka sprawności religijnych, które w ciekawy sposób będą niosły ze sobą treść merytoryczną. Dodatkową motywacją może być zawarcie zdobycia danej sprawności, jako jedno z zadań na gwiazdkę, bądź też prowadzenie punktacji gromady. Nic tak nie motywuje zuchów jak chęć wygrania punktacji indywidualnej i bycia najlepszym zuchem. Zdobycie każdej ze sprawności możemy nagradzać dodatkowymi punktami do punktacji śródrocznej oraz do punktacji szóstek, co także zmotywuje pozostałe zuchy do pracy, aby to właśnie ich szóstka była najlepsza.
Kolejnym sposobem na pracę z zuchami w kwestiach religijnych jest cykl zbiórek. Jako że każdy z cykli powinien być osadzony w jakiejś klamrze fabularnej, to czemu by nie stworzyć cyklu o jakimś świętym? Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia, a gdy zabraknie nam pomysłów wystarczy otworzyć książeczkę ze sprawnościami i poszukać aspiracji w wymaganiach na sprawności religijny np. „Święty”. Podczas takiego cyklu może odwiedzi nas jakiś Święty, jako postać fabularna, a może spotkamy kogoś, kto ciekawie będzie mógł o kimś opowiedzieć, a może też zrobimy grę o świętych? Tyle możliwości a zbiórka trwa niecałe dwie godziny.
Kolejną możliwość rozwoju duchowego oraz zdobycia kilku nowych umiejętności u zuchów dają nam jasełka lub inne przedstawienie o tematyce religijnej. Zuchy będę mogły podszlifować swoje zdolności aktorskie, a także manualne np. wykonując elementy scenografii czy rekwizyty niezbędne do naszego przedstawienia. Wystawienie takich jasełek otwiera nam także drogę na współpracę z parafią bądź też szkołą. Możemy dogadać się z proboszczem i zaprezentować nasze przedstawienie po zakończeniu mszy świętej lub też z dyrektorem i wystawić sztukę w szkole.
Duże możliwości działania dają nam także kolonie letnie. Podobnie, jak na obozach harcerskich możemy zorganizować duszochwaty dla wszystkich gromad będących na kolonii. Ponownie jedyne, co nas ogranicza to nasza wyobraźnia, możemy zorganizować grę całości, jakieś warsztaty bądź też wycieczkę w miejsce związane z jakimś Świętym. Tak jak cykle zuchowe, takie duszochwaty dają możliwość zdobycia przez zuchy sprawności religijnej, bądź też spełnienia większości wymagań na którąś z nich. Na koloniach formą, która zapewne lepiej przyjęłaby się w gromadach żeńskich jest nauka piosenek religijnych. Możemy w ten sposób włączyć się w pewien sposób w organizacje mszy świętych i je animować. Będzie to także bardzo pozytywnie przyjęte przez miejscowych parafian. Pozostaje także najprostsza forma pracy, którą możemy zrealizować praktycznie w każdym momencie, a mianowicie wszelkiego rodzaju pląsy i krótkie zabawy, które mogą zając zuchy w oczekiwaniu na autokar czy jakieś wydarzenie.
Z zuchami w kwestiach religijnych możemy pracować na wiele sposobów, gdzie każdy zuchmistrz znajdzie ten, który najbardziej mu odpowiada, bądź najlepiej przyjmie się w prowadzonej przez niego gromadzie. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia, której zuchmistrzom nie brakuje.

W harcerstwie do 2009 roku. Instruktor w Łódzkim Hufcu Harcerzy „Polesie”, od 2018 roku drużynowy 28 Łódzkiej Gromady Zuchów „Łowcy Chmur”, wcześniej przyboczny w drużynie harcerzy.